دانستنی های ازدواج
تاريخ : یک شنبه 24 / 9 / 1391برچسب:, | 10:52 AM | نویسنده : امید

از سخنان و سیره معصومین علیهم‏السلام استفاده مى‏شود كه زفاف عروس باید در شب انجام شود و ولیمه ازدواج در روز باشد و عروس را بر مركب سوار كنند و با ذكر خدا و تكبیر به طرف خانه داماد ببرند و مستحب است زفاف در ساعت گرمى هوا نباشد و شب چهارشنبه نیز نباشد و ولیمه آن نیز بیش از یك روز و یا دو روز نباشد و مستحب است كه قبل از عقد نكاح خطبه‏اى خوانده شود و حمد و ثناى الهى در آن ادا گردد.

بهتر است مراسم زفاف در اوایل شب واقع شود؛ چرا كه رسول خدا صلى‏الله‏علیه‏و‏آله همیشه اوایل شب مى‏خوابیده‏اند و بیشتر شب را در عبادت و تهجّد بوده‏اند و فاطمه زهرا علیهاالسلام را اوایل شب به خانه امیرالمؤمنین علیه‏السلام بردند.

ولى آنچه در زمان ما معمول است خلاف سنت رسول خدا صلى‏الله‏علیه‏و‏آله و ائمه معصومین علیهم‏السلام مى‏باشد.

اساسا معصومین علیهم‏السلام مراسم عروسى را یك عبادت و عمل مقدس مى‏شمرده‏اند و ذكر خدا و تكبیر پرودگار را در آن شعار قرار مى‏داده‏اند. ولكن مع‏الاسف آنچه امروز بین ما مرسوم است خلاف سنت اولیاى دین، و همراه با انواع خلاف و گناه و آزار به مردم است. از خداوند مى‏خواهیم كه ما را موفق به پیروى از دین و روش اولیاى خود به فرماید و به بركت شنیدن سخنان آنان هدایتمان نماید.

(48)

(1)1- مرحوم صاحب وسایل، با سند خود، از امام صادق علیه‏السلام نقل نموده كه آن حضرت فرمود: «زفاف (عروس) را در شب و ولیمه ازدواج را در ظهر قرار دهید.»

(2)2- و در همان كتاب از حضرت رضا علیه‏السلام نقل شده كه فرمود: «سنت این است كه ازدواج و زفاف در شب باشد؛ چرا كه خداوند شب را وسیله آرامش قرار داده است و زن‏ها نیز براى مردها وسیله آرامش هستند.»

(3)3- در همان كتاب، از جابربن عبداللّه انصارى نقل شده كه گوید: هنگامى كه

استحباب الزفاف لیلاً مع التكبیر و الولیمه نهارا

1- الوسائل عن الكافى... عن ابى عبداللّه علیه‏السلام قال: زفّوا عرائسكم لیلاً و اطعموا ضحىً. (الوسائل ج 14/62 الفروع ج 2/17)

2- و فیه عنه... عن الحسن بن علىّ الوشّا عن ابى الحسن الرضا علیه‏السلام قال: سمعته یقول فى التزویج قال: من السنّة التزویج باللیل لأنّ اللّه جعل اللیل سكنا، و النساء انّما هنّ سكن. (المصدر)

3- و فیه عنه... عن جابربن عبداللّه قال: لمّا زوّج رسول اللّه صلى‏الله‏علیه‏و‏آله فاطمة من علىّ علیهماالسلام أتاه أناس فقالوا له: انّك قد زوّجت علیّا بمهرٍ خسیس، فقال: ما انا زوّجته، ولكن اللّه زوّجه «الى ان قال»: فلّما كان لیلة الزفاف أتى النبىّ صلى‏الله‏علیه‏و‏آله ببغلة و ثنى علیها قطیفة، و قال لفاطمة: اركبى و امر سلمان ان یقودها و النبىّ صلى‏الله‏علیه‏و‏آله یسوقها فبینما هو فى بعض الطریق اذ سمع النبى صلى‏الله‏علیه‏و‏آله و جبة فاذا بجبرئیل فى سبعین الفا و میكائیل فى سبعین الفا فقال النبىّ صلى‏الله‏علیه‏و‏آله : ما اهبطكم الى الأرض؟ فقالوا جئنا نزفّ فاطمة الى زوجها و كبّر جبرئیل و كبّر میكائیل و كبّرت الملائكة و كبّر محمّد صلى‏الله‏علیه‏و‏آله فوضع التكبیر على العرائس من تلك اللیلة. (الوسائل ج 14/62 الفقیه ج 2/128)

(49)

رسول خدا صلى‏الله‏علیه‏و‏آله فاطمه علیهاالسلام را به على علیه‏السلام تزویج نمود عده‏اى گفتند: شما فاطمه علیهاالسلام رابا مهر ناچیزى به على تزویج نمودى. رسول خدا صلى‏الله‏علیه‏و‏آله فرمود: «این من نبودم كه چنین كردم، بلكه خدا او را تزویج نمود...»

تا این كه گوید: چون شب زفاف فاطمه علیهاالسلام رسید رسول خدا صلى‏الله‏علیه‏و‏آله استر شهباى خود را آورد و قطیفه‏اى بر آن قرار داد و به فاطمه علیهاالسلام فرمود تا بر آن سوار شود و سلمان را فرمود تا افسر آن را بگیرد و خود از عقب او حركت نمود. ناگهان در بین راه رسول خدا صلى‏الله‏علیه‏و‏آله صدایى شنید و دید كه جبرئیل علیه‏السلام با هفتاد هزار ملك و میكائیل با هفتاد هزار ملك حضرت زهرا علیهاالسلام را بدرقه مى‏كنند. پس رسول خدا صلى‏الله‏علیه‏و‏آله به آنان فرمود: «براى چه شما به زمین آمده‏اید؟» آنها گفتند: ما آمده‏ایم فاطمه علیهاالسلام را به خانه على علیه‏السلام ببریم. پس جبرئیل تكبیر گفت و میكائیل و ملائكه دیگر نیز تكبیر گفتند و رسول خدا صلى‏الله‏علیه‏و‏آله نیز تكبیر گفت و از آن شب تكبیر براى زفاف عروسان سنّت گردید.

آداب دیگرى نیز در این باره وارد شده كه ما در كتاب اسوة النساء ذكر كرده‏ایم. علاقه‏مندان مى‏توانند به آن كتاب مراجعه فرمایند.

 



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







  • دانلود فیلم